פרק 718 - כמה הירוק עולה?

Transcript
פרק 718, שוב פרק פגרה, איתי אחר צהריים זה ביום ראשון, מתן גילאור. מה שלומך מתן?
Speaker B:בסדר גמור עמית, מה שלומך עגית אבוך?
Speaker A:עגית אבוך, אז מונדיאל שמח לכולם, אני מקווה שגם אתה עוקב וצופה עד כמה שאפשר מבחינת השעות.
Speaker B:בשלב הזה אני יותר עוקב מצופה, אבל אני היום במקרה הולך לצפות, עושים מפגש חברים לצפות בקנג'י.
Speaker A:אה, יפה, נהדר. אני קמתי בשלוש וחצי לפנות בוקר וראיתי שידור מושהה, מוקלט, של המשחק של ברזיל-מרוקו, ואחר כך תפסתי את הסוף של המשחק של פיירו, ובמקביל התעקנתי. מה קורה בכדורסל ב-NBA, לפחות ההצלבה הזאת נחסכה מאיתנו עכשיו כשהניקס לקחו אליפות, ברכות. אגב, הוא שיחק כאילו?
Speaker B:סליחה על הזה.
Speaker A:כן, כן, סליחה, אפילו הייתה לו הזדמנות לא רעה לקראת הסוף. אני לא יודע אם הוא עלה בהרכב או לא, אבל אני חושב שכן, ובהחלט עורר געגועים, לפחות אצלי.
Speaker B:אגב, אנחנו פגענו באימורים שלנו באחת-אחת בין מרוקו לברזיל. שזה היה טוב כי לא הרבה אמרו על זה, הרבה אמרו על ברזיל, אבל מרוקו ממש נבחרת מצוינת.
Speaker A:כן, כן, בהחלט, גם עם המשכיות והכל, יש שם סיכוי ופוטנציאל ללכת רחוק. אתה רוצה, לפני שאני נובח איזשהו קטע, לספר על מה בגדול הולך להיות הפרק?
Speaker B:כן, אז כמו שהתחייבנו, אנחנו ממשיכים. פרק בשבוע בפגרה, לכל הפחות. אנחנו נעשה פה פרק על קצת עניינים כלכליים, בעיקר על מודל ההכנסות של מכבי, איפה הוא יותר גמיש, איפה הוא יותר קשיח, קצת רקע לעניינים האלה. ואני חושב, אותי זה מעניין, אבל אני לא דוגמה, אבל מי שזה מעניין אותו, אז כמובן מוזמן לנו להישאר ולהאזין.
Speaker A:כן, וכמו שהמלצנו בפרק הקודם על ספר שאנחנו ככה קצת מנסים לעזור ולקדם אותו, אז אנחנו מקריאים היום מתוך הספר על מומחי הכדורגל, אני לא זוכר כרגע את הכותרת הספציפית, אבל יש הדסטארט שאנחנו מעודדים, ונצרף שוב לינק לפרק. אז ברשותו של המחבר משה טלסניק, אני מקריא היום קטע שכותרתו בנאדו על אלי כהן. בריאיון שערכתי עם מי שהיה קפטן הקבוצה אריק בנאדו, הוא אמר על עונת 1999-2000 שאותה סיימה מכבי ללא תואר. היינו קבוצה פנטסטית בעונה שלו, כבשנו בצרורות. הכדורגל הכי יפה ששיחקנו, למעט העונה של ה-Champions League, היה אצל אלי כהן. אז הקטע הוא באמת קצר, אבל כל מי שראה את אותה עונה, אז בפירוש היו שם לדעתי סוג של זרעים משמעותיים מאוד לקראת זוג עונות האליפות של אברהם גראנדס. היה שם ז'דאוטס בעצם שהגיע בעונה הזאת והיה כבר יוסי בניון שטיפה התחבר והתבגר ויש כאלה שיגידו שהתקרית בינו לבין אלי כהן הייתה חלק ממה שגמר אולי את אותה עונה אבל באמת הייתה גם פציעה של ז'וטה וגם כל מיני נפילות לא מחויבות המציאות כמו שנוהגים לומר אבל כשהקבוצה הזאת שיחקה באופן מחובר על הדשא, היה באמת כדורגל אדיר עם המון גולים וקלשנקו, וקייסי היה באותה עונה, הייתה עונה לפנתאון.
Speaker B:קשטן החליף את אלי כהן בבית"ר ירושלים, מיד זכה באליפות, החליף את אוגה הפועל תל אביב, מיד זכה באליפות. עונה אחרי, לא, עונה אחרי, סליחה. החליף את אורן, יכול להיות אפילו שמיד. גרנד החליף אותו במכבי ומיד זכה בשתי אליפויות ועל זה באמת אמרו בסוף שנות התשעים שאלי כהן נחשב כקבלן שלד. ככה קראו לו, קבלן שלד, שהוא מקים את השלד שהמאמנים האחרים באים ולוקחים על זה את התארים.
Speaker A:כן, בהחלט העונה היא זכורה לי מאוד מאוד לטוב וזה בעצם העונה שאחרי דו-שנאורין שהחל ממנה אני מנוי רצוף עד היום, לפני כן זה היה ככה סוג של פגרה שלי של הצבא וקצת אחר כך, אבל בהחלט עונה לפנתאון. אני חושב שגם מבחינת עידוד, זה התחיל ותפס תאוצה מבחינת קהל חוץ שליווה המון למשחקים באותה עונה. אני חושב שאז היה גם ה-5-1 בפתח תקווה, נכון? אחרי פיגור או משהו.
Speaker B:5-2.
Speaker A:5-2, אחרי פיגור 2-0, נכון?
Speaker B:במחזור השני, כן.
Speaker A:אז כן, בהחלט עונה שזכורה לטוב, לא רק לאריק בנאדו, נדמה לי שגם איתו וגם עם עוד מרואיינים שלנו דיברנו על העונה הזאת והיה קונצנזוס לגבי זה, זו אחת העונות המוצלחות מאוד של מכבי, אף שלא הסתיימה בתואר, הייתה קבוצה נהדרת. נביכה?
Speaker B:כן, תראה מה זה, אנחנו לוקחים, מחנכים את נערינו, להיות עדינים ונעימים ומוסריים, איך שמתקרבים לגוש דן, ישר הם נופלים לשטויות. אני אומר לך, צריך לחזור להשיל לעפולה, לא... אי אפשר שהם יתקרבו למרכז ערך, איזה הם נופלים ומאשימים אותנו.
Speaker A:טוב, אני יודע למה אתה מתכוון, אני אשמור על זכות השתיקה, ואם תרצה אז אני ארחיב לך אחרי...
Speaker B:טוב. ואין דעה, זה כמובן מי ש... אתה יודע, יעשו מזה מטעמים ויגידו, וואי, תראו מה הוא אמר.
Speaker A:לא הייתה לי נגיעה לעניין הזה, בוא נגיד ככה, למרות תפקידי באזרחות.
Speaker B:כן, אוקיי, יפה. יאללה, בוא נתחיל לדבר על...
Speaker A:כן, קדימה, שתף אותנו.
Speaker B:אז אני אתן רקע קצר, היה, יש תקנון של... או נגיד את זה אחרת, הקימו ועדות לשיפור הכדורגל בארץ, שתי ועדות ואחת ההמלצות הייתה להגביר את השקיפות ורצו שיכריחו קבוצות לפרסם דרכות כספיים מלאים. באה ההתאחדות ואמרה עזבו אתכם, ועכשיו רגולציה, חקיקה, בלאגן בואו אנחנו נכניס את זה לתקנון שלנו ואז פתרנו את העניין. תודה, אנשי הוועדה, מעולה, המליצו, אחלה. מה הם עשו? הכניסו משהו מאוד מאוד חלקי ולא אכפו אותו. באנו לבית משפט, ודיחה נאמן היה חלק מהסיפור הזה, באנו לבית משפט, ההתאחדות לא אוכפת את התקנוניה שלה, איך יכול להיות דבר כזה? מה אתה אומר להתאחדות? אתם חייבים לאכוף את ה... מה ההתאחדות עשו עוד תוך כדי ההליך? הכניסו סעיף שאם 90% ומעלה מההכנסות הם למקורות לא ציבוריים, לרבות המנויים שלנו שנחשב לא ציבורי, ולרבות, ופה הקאץ' הרציני, לרבות השקעת בעלים. שזה לא הכנסה חשבונאית, חשוב להדגיש, זה חשבונאית לא הכנסה. לרבות השקעת בעלים, אם זה יעבור את ה-90%, לא צריכים לפרסם. הם רק שכחו לפרסם את זה לדוחות המילוליים. כי צריך לפרסם גם מידע מילולי, זה לא דוח מילולי, זה מידע מילולי. אז הם לא שמו את הסייג הזה, לכאורה כל קבוצה בליגות המקצועניות צריכה לפרסם מידע מילולי. האם זה קורה? לא, זה לא קורה.
Speaker A:שאלה, אני מתפרץ עם שאלה. הלוואת בעלים לא נחשבת בדוח החשבונאים, השקעת בעלים לא נחשבת מכיוון שהיא הלוואה.
Speaker B:נכון, או הלוואה, או הון, או חוב, לא משנה. זה לאו דווקא הלוואה. זה או רכיבוני או רכיב התחייבותי, זה לא הכנסה. אוקיי? גם אם זה תקבול, זה לא הכנסה. לא כל תקבול הוא הכנסה ולא כל תשלום הוא הוצא. למרות שאנחנו בפרק, בגדול, לא נעשה את ההפרדה הזו, ונתייחס בגדול להכנסה כתקבולים ולהוצאה כתשלומים, כי אני לא רוצה לסבך את המאזינים ביותר מדי, בסדר? בקיצור, אבל מה שלא לקחו בחשבון, שיכול להיות פתאום קורונה ומלחמה ומבצעים, וזה מאז יצר לנו מצב שכמה עונות הם מקבלים המון כספי ציבור, כי הם מקבלים פיצויים ממשרד הספורט, ממשרד האוצר, לא יודע מי, על הפגיעה שיש להם בהכנסות. ולכן הם חייבים לפרסם את אותם נתונים כספיים. אז אנחנו, יש לנו מידע מעונת 2021-2022 עד וכולל 2024-2025, מידע שפורסם. האם הוא נכון? אני לא יודע, זה לא דוחות כספיים מלאים. זה לא אפילו, זה נתונים כספיים, אני לא יכול לקרוא לזה דוחות כספיים, וזה לא מלווה בחוות דעת מבקר, רואה חשבון, אף אחד לא אומר, אני ביקרתי את הנתונים האלה והם באמת נכונים. או באופן נאות מכל הבחינות המהותיות ברמת, במידת ביטחון סבירה, לא משנה, אף אחד לא מאז. אז אני לא יודע, צורך העניין מישהו יכל לקשקש באקסל, או אפילו בוורד, לשים, לא משנה, תוכנת עריכת דוחות כספיים כלשהי, קונטו מבקרת המדינה, לא יודע מה, ובסדר, אוקיי, ומי ילך תמצא, מי שייחוף שזה באמת נכון או לא נכון מה שפורסם לציבור. אתה יודע אם זה אותו דבר מה שמופיע בבקרה? אני לא יודע. אולי כן, אולי לא. בכל מקרה, הבקרה אמרה בזמנו, אנחנו לא יכולים לפרסם בלי אישור של הקבוצות, גם אם אנחנו יודעים שזה כך לפי התקנון. אסור לנו לפרסם שום דבר בלי אישור של הקבוצה, אנחנו יכולים להעניש אותה. אגב, הסנקציה היא מגוחכת, היא משהו כמו איזה אלפי שקלים בודדים אם בכלל, וגם אין אכיפה באמת. בכל מקרה, בואו ניגע בגדול, מועדון כדורגל בישראל, אז אני רק אגיד ש... רובם מאוגדים כמוסד ללא כוונת רווח, ויש כאלה שמאוגדים כחברה עסקית, לרבות מכבי, קשר ספורט בע"מ, חברה עסקית לכל דבר ועניין. מוצא יכולה להיות, או מועדון כדורגל יכולים להיות רווחיים או הפסדיים, או כמובן מאוזנים. מאוזנים, אין בכלל מה לדבר. אם הם רווחיים, אז מה אני יכול לעשות עם הרווח העודף? אני יכול או להשתמש פה כהוצאות בעתיד, או לכסות איתו לכאורה הפסדים שהיו לי בעבר ומימנתי אותם באמצעות חוב נגיד, אז יש לי הזדמנות להחזיר את החוב. או אני יכול למשוך את הרווחים, אם יש לי רווח מצטבר לאורך הרבה שנים שעובד, כאילו בסך הכל אני מורווח על המועדון, התאגיד נמצא ברווח, הוא יכול לחלק את רווחיו. אין שום מניעה. הייתה פעם מניעה, אני הסברתי, הראיתי בתקנונים למה תקנון אחד מסייג את השני ומאפשר את הדבר הזה. ביחד כמובן בשילוב עם חוק החברות, אם מי שרוצה זה יכול, שיעור הבא מה שנקרא, ואם הוא הפסדי, אז אם הוא הפסדי או שהוא הולך ומגייס חוב הון או הון מגורם חיצוני, או שיש לו רווחים משנים קודמות, שהוא מצבור שבו הוא יכול להשתמש, או שבעל השליטה מכניס מה שנקרא את היד לכיס ומזרים כסף פנימה. זהו, זה בגדול. עכשיו בוא נדבר על מכבי. אז מכבי, כמו שאמרנו, פרסמה את הדוחות ל-2021-2022 עד 2024-2025 כולל, ויש פה שלוש אנומליות. אחת, אנומליה שלילית, אחת, אנומליה חיובית, ואחת, אנומליה בינונית, בוא נקרא, שנרחיב לגביה. בוא נתחיל עם האנומליה השלילית. מה האנומליה השלילית? ברור לנו שיש פה פגיעה מאוד קשה בהכנסות. הרי ברור לך שלא משנה כמה העבירו משרד האוצר ומשרד הספורט, זה לא באמת מכסה את ההפסדים מימי משחק. אתה יכול להגיד שזה גם מקטין את ההוצאות, בסדר. אבל אני מדבר רגע רק על ההכנסות, על צד ההכנסות, בסדר? לא מדבר רגע רווח הפסד, מדבר הכנסות הוצאות. זה קטין את ההכנסות, לא היו מוכרים כרטיסים. מנויים שצריכים לצאת החזר ברמה יותר גבוהה, פרסום, שלטי פרסום שאולי כן רואים בטלוויזיה, אבל מה שלא רואים בטלוויזיה, ועוד חנות מזכרות שלא פעלה בימים האלה או בתקופה הזאת בכלל וכיוצא בזה, זאת הנומל השני. הנומל החיובי היא ליגת אלופות, שמה שקורה בגג אחת לעשור, תגיד לי למה לא הקמפיינים האחרים באירופה? אז אני אגיד לך, קודם כל הם פחות נדירים, למכבי בפרט ולקבוצות ישראליות בכלל, וכן חלק מהם, למשל, את הקמפיין האחרון שגם לשמיני גמר, את ארבעת המשחקים האחרונים לא אירחנו בבית. רק לחשוב כמה היה ניתן להפיק, תחשוב שאתה מארח פה את גנד ופירנטינה. זה סולד-אוטי, מחיר כרטיס מאוד גבוה, שמיני גמר גביע אירופי. אתה מבין? תסכים איתי שבמחיר הזול ביותר יכלו להיות פה 200 שקלים לכרטיס? אז אני חושב שזה סביר.
Speaker A:לא, לא, כן, בהחלט, בוא נגיד ככה, זה בערך היה מחיר לכרטיס לצ'מפיונס?
Speaker B:משהו כזה, ואני חושב שפה אפשר יותר, כי שם היה כאילו הנחת כמות של שלושה כרטיסים. אוקיי. אז, ואני מדבר כרגע על מישהו מנוי שקונה עם גרין פלוס, עם זה, אני לא מדבר על כאלה שקהל רחב. כאילו, לא רק קהל רחב, אבל נגיד גרינטוס שהוא לא מנוי, שגם יכלו להיות מחיר יותר גבוה. בקיצור היה פה כמה אתה מוכר את הצפייה לכאלה משחקים, היה פה אובדן חסר, ולכן לא לוקח את זה בחשבון, וגם ההוצאות כמובן יותר גבוהות. זה לא רק ההכנסה שאני מאבד, אני צריך להטיס את הקבוצה לחול, לשכן במלון, מזון, אבטחה, כל הסיפור פה הרבה יותר יקר. אז יש פה שחיקה מאוד גדולה ברווח, אבל בעיקר בהכנסות. נדבר על ההכנסות, בסדר? ובוא נדבר על האנומליה השלישית, שהיא האנומליה שנקראת הקשר בין קבוצת מאיר לבין קשר ספורט בע"מ. מכבי מקבלת הרבה כסף מקבוצת מאיר? כן, מפרסם. עכשיו, יש עניין של מהו השווי ההוגן של הפרסום הזה שקשר ספורט נותנת למכבי. האם זה יותר מדי? האם זה מעט מדי? הרי הרבה פעמים באים ואומרים, אי אפשר להסתכל על ההכנסות הטבעיות של מכבי ביחד עם מה שמאיר נותנת לה, כי זה לא אמיתי. אני אומר, קודם כל, מה זה שווי שוק? מה זה שווי הוגן של עסקה? עסקה בין מוכר מרצון לקונה מרצון, שנעשית בתום לב ולא מושפעת מיחסים מיוחדים בין הצדדים. האם יש לנו פה עסקה בין מוכר לרצון לקונה מרצון? לכאורה כן. האם היא נעשית בתום לב? גם לכאורה כן. האם יש פה יחסים מיוחדים? אין יחסים מיוחדים? לא, יש יחסים מיוחדים. אז אנחנו לא יכולים להתייחס פה בלי יחסים מיוחדים. אז אתה אומר, לך תמדוד, תבדוק עסקאות אחרות בשוק. אבל הן באמת עסקאות אחרות שיכולות לתמחר, לכמת את הסינרגיה הזו בין מכבי לבין קבוצת מאיר. עכשיו, בואו נצלול רגע. קצת לתיאוריה הכלכלית, בסדר? יש שתי אפשרויות אחרות אולי לתמחר את זה. אם אני רוצה ללכת לחומרה, אז הייתי אומר, רגע, התקציב פרסום הזה הוא, עזוב, אולי יותר נמוך קצת מתקציב פרסום של בנקים, שזה מאוד מאוד גבוה, אבל יחסית לחברות אחרות כאלה זה מאוד גבוה. אז בוא נגיד, כמה מפרסמת חברת רכב במקום אחר? או כמה עולה חולצה של קבוצה בסדר גודל דומה. ואז אני אגיד, זה מה שלשם אני אתכנס. זה אם אני הולך לחומרה, אבל אם אני הולך לכולה, אני אגיד, בוא נגיד שמכבי עכשיו, אני אגיד לך, אתה עמית, ועכשיו שנינו עושים עסקים, בסדר? אנחנו מזוהים, אנחנו כבר הרבה מאוד שנים אתה קונה ממני מדבקות ירוקות. והולך ומוכר אותם. עכשיו, כל מדבקה ירוקה, אתה מוכר אותה בעשרה שקלים, בסדר? אתה מאוד מזוהה כמי שמוכר מדבקות ירוקות. אתה בא ואומר לי, אני רוצה לקנות ממך מדבקות ירוקות בחמישה שקלים. אני אגיד לך, מה פתאום? אני לא מוכר לך בחמישה שקלים. עכשיו, אתה גם לא יכול לתמכר את זה אחרת, כי אני לא מוכר לאף אחד אחר מדבקות ירוקות. אני מוכר רק לך. אז תגיד לי, רגע, מדבקה צהובה ומדבקה אדומה עולות רק חמישה שקלים. אז אני אגיד לך אוקיי, אז לך תגנה מדבקה עצובה ומדבקה אדומה ובוא נראה בכמה אתה מצליח למכור מדבקה עצובה ומדבקה אדומה. הרי אנחנו יודעים, כולם יודעים שאתה מזוהה עם מדבקה ירוקה ואם משלמים לך עשרה שקלים מדבקה ירוקה הם לא ישלמו לך עשרה שקלים לא על מדבקה עצובה ולא על מדבקה אדומה. אז תגיד לי טוב שש, אני אגיד לך לא רוצה, אני אגיד לך לא רוצה. כמה תגיד לי? אין לך אחת עשרה, תגיד לי אני לא יכול כי אני מוכר בעשר, אני לא אשלם לך אחת עשרה. אז על כמה נסגור? אז עזוב רגע את המודל המיקרו-כלכלי, נסגור על תשע לצורך העניין, בסדר? תגיד לי, עד תשע סביר להניח שתהיה מוכן לעלות, כי תגיד, עדיין אתה עושה שקל לכל מדבקה.
Speaker A:לא, אני לא מוכן, יש לי הרבה הוצאות, אין שום מצב שאני קונה ממך בתשע.
Speaker B:ההוצאות שלך הן 90 אגורות למדבקה. בסדר? אני מסביר כל הזמן את המודל הכלכלי, התחכמויות פה אפשר בלי סוף, בסדר? כמובן. אוקיי, ולכן אני אומר...
Speaker A:בעצם העובדה שאתה מכפיש אותי, שאני עלול לקנות מדבקות צהובות או אדומות, זה עילה לטריה.
Speaker B:כן, אז ולכן, מי שהולך לקולה יכול להגיד, שקשר ספורט, לכאורה צריכה לשלם פרסום, עד השקל השולי שהקשר עם מכבי, שהפרסום עם מכבי מגדיל את ההכנסות. לא קשר ספורט, קבוצת מאיר, סליחה. שמשלמת לקשר ספורט, קשר ספורט מכבי, אוקיי? לצורך העניין קשר ספורט זה התאגיד שמחזיק בזכויות הניהול של מכבי. אז אני אומר, איפה המצב כרגע? המצב הוא באמצע. הוא באמצע. האם הוא יותר קרוב ל... אם אברהם היה מפרסם מקדימה ולא מאחורה? או הוא יותר קרוב לאם באמת מאיר הייתה משלמת ויוצאת break even הפרסום לעומת מה שהיא מגדילה, אני לא יודע. אבל אני מעריך, עם ניסיון במקצוע, בדוחות, שזה איפשהו באמצע. שוב, לא בדיוק באמצע, בממוצע, אבל זה נע איפשהו באמצע. זאת אומרת, מאיר לא מפסידים על זה, הם מרוויחים, וגם הם אומרים שהם מרוויחים, מצד אחד, מצד שני, ברור שאם מכבי הייתה מוכרת את זה למישהו שהוא לא קבוצת מאיר היא הייתה מקבלת פחות.
Speaker A:בסדר? אנחנו יודעים את זה כי הדוחות משקפים תמחור אחר לעומת מה שלמשל משלמות קבוצות שמפרסמות על החולצות של מכבי תל אביב או ביתר ירושלים?
Speaker B:אנחנו לא יכולים לדעת בדיוק, גם כי הן האחרות לא בדיוק מפרסמות וגם כי זה לא מופרד כרכיב נפרד בדוחות הכספיים. אנחנו צריכים להסתמך פה על לגזור מתוך פרסומים, מתוך הבנה של תתי סעיפים, אנחנו לא יכולים לדעת בדיוק, זה הכל פה בהערכות, בסדר? מעבר לזה ששוב אני אומר, זה לא דוחות, זה נתונים כספיים.
Speaker A:כן, אוקיי, וצריך גם לקחת בחשבון שעכשיו למשל יש קמפיין מאוד חזק של האוהדים, לפחות היה בסוף העונה האחרונה, שהתמקד בעניין הכלכלי הזה, אונדה ויגואר.
Speaker B:אז מי שיהיה חכם ויקנה את הספר של משה טלסני, יראה שהוא מראה שם איך המעבר מוולבו לאונדה, אתה יכול להגיד שזה מקרי, כל אחד יכול להגיד מה שהוא רוצה, באופן לדעתי מדהים, תוך כלום זמן שינה את המכירות אצל עלייה אצל זה שמפרסם למכבי על החולצה וירידה אצל השני. שהפסיק לפרסם למכבי על החולצה. זה פשוט מדהים, זה מראה לך איזה, כמה כסף טמון במותג הזה של פרסום של קבוצת מאיר על החולצה של מכבי. הזהות המאוד ברורה שאנשים יודעים לעשות. וממש, כשעברו מוולוו להונדה, איך וולוו ירד והונדה עלה. אני לא מדבר כרגע על חטיבה כבדה, אני מדבר כרגע על הרכב פרטי, כן? חטיבה כבדה זה משהו אחר, למרות ששם גם יש הרבה ערך. כי הבאת נגיד מישהו למשחק ליגת אלופות או אירופה עושה משחק עונה, עשית לו גוד טיים, זה דיבורים עניינים, בסוף סגרתם הסכם החזקה של 60 משאיות לעשר שנים, שתם אני זורק, המון כסף, הרבה יותר כסף ממה ששמים במכבי. עכשיו בואו נדבר רגע כמה שמים אולי במכבי, בוא נניח שכל שקל שמופסד במכבי, שחר צריך לבוא ולשים מהכיס למרות שזה בעצם חצי שקל, כי אני מזכיר, דיברנו בעבר, מכבי היא קשר ספורט ככל הנראה חברה משפחתית, כלומר ההפסדים של העולים לנישום המייצג, והוא מתקזז עליהם למס, הפסד עסקי מכל מקור, בסדר? בגדול אני לא רוצה שוב להרחיב יותר מדי. אז בוא, אני אומר לך, היה פה שנים עם קורונה, היה עוד ב-2021-2022 הודעה לנו הפחתה בכמויות, סגרים, עניינים, מלחמות, מבצעים, למרות ליגת האלופות. אני שואל אותך קודם ככה, האם מכבי לדעתך הפסידה בארבע עונות האלה או הרוויחה בארבע עונות האלה במצטבר? הרוויחה. אז לא, היא הפסידה. איך תרוויח? אבל כמה היא הפסידה? והתשובה היא שהפסידה במצטבר פחות משלושה מיליון שקלים. חרף מלחמות, קורונה, מבצעים, עניינים, בלאגן, חרף כל אלה הפסד של פחות משלושה מיליון שקלים בהוצאות מאוד גבוהות, אנחנו מדברים על תקציבים, בסדר? על סך הוצאות שמצטבר למשהו כמו בעונה האחרונה עם הנהלה בכלליות ומימון ועלות משחקים, אנחנו מדברים על 140 מיליון שקל בעונה 2024-2025, לא עשו את זה בשביל שישה. בסדר? ולמרות תוצאות כאלה, או בעונה שלפניה, אנחנו מדברים, שוב, אני כולל הכל, גם אימון והנהלה וכלליות והכל, רואים על מיליון ו-6, מיליון ו-123, 124, משהו כזה. 124 מיליון, סליחה, 125 מיליון. 123, 124 מיליון שקל, בסדר? ועדיין היא נשארת במצטבר, בארבע העונות האלה ביחד, בהפסד מינימלי. אני אומר לך איזה עוצמה כלכלית יש למועדון הזה. ושחר באמת בשנים האלה לא צריך לבוא ולהכניס את היד עמוק כל כך לכיס כמו שחושבים. וגם זה, אם הוא לא היה את אותן אנומדות שליליות, אז אני אניח שגם זה לא היה צריך לקרות. בסדר, אז פה אמרנו אם עוצמה כלכלית, שכמובן צריך לשמר את זה, שלא לדבר על להגדיל. עכשיו בוא ניכנס על ממה מכבי בעצם מכניסה ונגיד כל דבר מה בעצם אפשר לשנות או לא לשנות להגדיל או לא להגדיל ואיפה למכבי יש באמת אפשרות משמעותית לצמוח.
Speaker A:פרק חלון כלכלי מעכשיו.
Speaker B:אז בוא נדבר אחד זה הכנסות ממשחקים בישראל. מה זה אומר הכנסות למשחקים בישראל? בוא נלך מה... נתחיל מהקטן, משחקי חוץ. מכבי מוכרת היום הכל במכירה מוקדמת, איש לא קונה בקופה, והיא לוקחת עמלה של 10 שקלים על כל כרטיס למשחק חוץ. אז בגדול מכבי עושה סולד-אאוט ברוב המשחקים, בטח בשנים הישגיות. ההבדל הוא לא גדול בין שנה הישגית לשנה לא הישגית. מהבחינה הזו, זה אולי יותר רלוונטי, אם כשאנחנו הישגים אז יש שריבות אחרות שלא, ואז במקום שביתר ירושלים תיתן לך 3,000 כרטיסים, היא נותנת לך 8,000 כרטיסים. זה לא מאוד מהותי, כלומר, עדיין מכבי מביאה המונים של קהל חוץ ולוקחת 10 שקלים מכרטיס, כל תמשיך לקחת. אני לא רואה פה איזה שינוי מאוד גדול בעניין הזה. אולי תגיד, אשדוד טעה לליגה, יש קצת יותר מקום, האצטדיונים קצת גדלים, אבל לא, שוב, לא משהו מעבר, בסדר? אז זה ממשחק, עכשיו משחקי בית. אז משחקי בית, מכבי מוכרת מנויים וכרטיסים. בגדול הרוב סולדאוט, שוב אין הבדל גדול בכמויות, זה לא המון בין שנה טובה לשנה פחות טובה, ראינו את המספרים השנה שהם היו מעל 22 אלף אוהדים, רק קהל ביתי, אני לא מדבר בכלל על קהל החוץ, כן? אז אנחנו יודעים שפה יש גידול זוחל, כלומר בגדול כל שנה מוצלחת ובחלק מהשנים הלא מוצלחות, יש לך עלייה במחירי המנויים, שמן הסתם היא מתבטאת גם בעלייה במחירי הכרטיסים, למקומות לא הכי זולים, אני לא יודע אם תגר במקומות הכי זולים, למה? כי כמובן שאם מכרתי לך נגיד מנוי מינוי ב-1800 שקל והוא אמור לגלם הנחת כמות, 18 משחקי בית בליגה, אז בוודאי שאני לא אבוא ואמכור למי שקונה, אוהד מזדמן שקונה למקום לידך בפחות מ-100 שקל, אני אמכור לו ביותר. ואם מכרתי לך ב-2000, אז אני צריך שוב להגדיל עבורו, כי אתה תגיד לי, רגע, לא יכול להיות שאני, האוהד הנאמן שקנה מנוי, וזה שקנה עכשיו לידי כרטיס שילם פחות ממני פר משחק. אוקיי? אז יש פה איזושהי עלייה זוחלת, ולגבי הכרטיסים הכי זולים, אז אני אגיד שגם פה יש עלייה זוחלת שאנחנו רואים אותה בכל הליגה. אם הסטנדרט היה מחיר של אחיד עד לפני כמה שנים של 50 בלי עמלות, ואחרי זה היה 60 בלי עמלות, אז עכשיו אנחנו רואים שהסטנדרט בליגה הוא כבר נהיה 75 לפני עמלה, וזה במשחקים נגד הקטנות, ואנחנו רואים שבחלק מהמשחקים זה כבר עולה, והשיא הגיע מהפועל פתח תקווה. שלקחה מאוהדי בית"ר ירושלים, אני זוכר נכון, 150 שקלים לפני המלואו. אז גם פה יש עלייה זוחלת. עכשיו תראה, פה מכבי לכאורה לא ממצה עדיין את יכולת ההכנסות. למה? כי אם מכבי תבוא ותגיד, הקיץ, אחרי הקיץ, אחרי עונה לא טובה, תבוא ותגיד, אנחנו מעלים את המנויים ב-10%, לא יהיה סולד-אאוט? יהיה סולד-אאוט. לא יהיה פה איזה, אז יתעכבו, אז יגידו אחר כך, יגידו אחר כך, בסופו של דבר אנשים לא יאבדו את ה... פיסת נדל"ן הכה יקרה הזו. שאלה טובה. ואני...
Speaker A:אני לא בטוח שאני חד משמעי כמובן.
Speaker B:אוקיי, אז אני מאוד חד משמעי לגבי זה. אני חושב שאנשים לא ייקחו את הסיכון הזה, שהם ידעו שאחר כך כשהם ירצו לחזור, לא יהיה להם.
Speaker A:לא יודע, יש... לא שאני בהכרח שומע הרבה קולות כאלה, אבל אני שומע. של אנשים שבהתלבטות על זה. בוא'נה, זה גם העניין של המחיר, זה גם העניין של... תראה, זה כבר שנתיים שמי שבא לאצטדיון לא נהנה ממכבי, בגדול. ויש הרבה אנשים שמידת ורמת החיבור שלהם היא אחרת משלך. זה נכון שבשלוש-ארבע עונות שלפני כן, היה באז מאוד מאוד חזק סביב הקבוצה וזה אומר שלכאורה הרבה אנשים נכנסו לסוג של רשימת המתנה. אבל לאורך שנתיים קורים הרבה דברים, אנשים מתגייסים, אנשים עושים רילוקייט, כאילו...
Speaker B:לא, אבל יהיה מי שיחליף, בוודאי שיש...
Speaker A:אז זהו, אז...
Speaker B:כמה לא יחדשו?
Speaker A:שאלה טובה, לא יודע.
Speaker B:אני אגיד ככה, אם יסולד אאוט, החזקה היא שלא לקחת בדיוק את המחיר שהוא סולד אאוט, פרומיל מעליו כבר לא היה סולד-אאוט, זה לא, הנחה שאם זה סולד-אאוט אתה עוד יכול להעלות את המחיר וכנראה לא מעט כדי להגביר את המחיר, את ההכנסה עם מינוי, אבל טוב שלא עושים את זה, אני לא מחצה, שאף אחד לא יגיד שאני אומר למכבי לעשות את זה, אני לא אומר, אני מדבר רגע על מיצוי, קבל את ההכנסה, אני חושב שבמובן הזה, במקום הזה, בניגוד להרבה אלמנטים של אחרים של הכנסות, יש עניין מאוד משמעותי של הפן הציבורי-קהילתי, ולכן לא צריך למצות את יכולת ההכנסה המרבית ביחס לדברים אחרים שעוד מעט ניגע בהם שבהם אני בהחלט חושב שככל שאתה יכול בוא נאמר פרסום איפה שאתה יכול להביא יותר על פרסום תביא יותר על פרסום עם סייג של מוסריות עוד מעט אולי ניגע בזה אבל בגדול לא אם אל תבוא למפרסם ותגיד לו כאילו הכי הרבה שאתה יכול למכור את השלט תמכור את השלט לא מעניין אותי מי מפרסם בשלט הזה, לצורך העניין, אם זה חנות לאביזרי חשמל או חנות למכשירים סלולר, זאת הכוונה שלי. אז זה הכנסות ממשחקים בישראל, שוב, אין פה הרבה מאוד שינויים, אותה הכנסה זוחלת שתמשיך כנראה לעלות לאורך השנים, גם במנויים וגם בכרטיסים. כמובן שיש פה עניינים עם הישגיות, אבל פחות. דבר שני, אם אנחנו כבר בישראל, יש משמעות להישגים בישראל, שזה גם מיקום וזה גם תארים. ככל שאני מתקדם יותר במפעלים, בין אם בליגה, בין אם בגביע ובין אם בגביע הטוטו, א', יש לי יותר משחקים, אני מוכר בהם כרטיסים, או לא משנה, חלק מה... מהכנסות של אם זה 50-50 בגביע למשל וכאלה. ויש לי מענקים בגביע הטוטו על כל אפילו ניצחון בשלב הבתים או טפו. אני מקבל, יכול להיות שגם על הפסד, אבל אני מקבל יותר ככל שהתוצאה טובה יותר. אם הגעתי לחצי גמר או הפלתי, אפילו במשחקי הדירוג, ככל שאני מוקם גבוה יותר, אני מקבל יותר. גם בליגה, אם סיימתי רביעי ולא חמישי, אני מקבל יותר. בוודאי שאנחנו מדברים על תארים. כמו גביע, כמו אליפות, אז זה עוד יותר כסף, בלי כרגע קשר למשמעויות, להשלכות החיוביות העקיפות של אירופה, של פרסום, אני מדבר רגע נטו מההישגים, בסדר? פה אתה לא יכול לבנות על זה ממש, כלומר, אתה תמיד תנסה למקסם את זה, אבל זה לא מה שאתה יכול לבנות עליו, והוא גם, אני לא יודע להעריך כמה הוא באמת גדל. באופן עקבי לאורך השנים, לא עקבתי כל כך, אני מודה, זאת אומרת יש עלייה גם זוחלת, אבל כמה אתה באמת, אתה לא יכול להגיד אני אזכה כל שנה באליפות, הרבה יותר קל לך להגיד יהיה לי סולד אאוט מאשר אני אזכה באליפות, כן? ולכן פה, גם זה לא, כמו בכרטיסים ובמינויים, יכול להיות עלייה זוחלת, אין פה משהו שאתה אומר, אם אני מסתכל איך אני יכול להגדיל משמעותית ההכנסות, בוא ניקח אליפות, זה לא רציני, זה נכון אבל זה לא רציני וגם בטח אם כבר לקחתי אליפות אז איך אני מגדיל את זה בעונה הבאה, זה לא, אם אני אזכה בעוד אליפות אז נשארתי עם אותן הכנסות פחות או יותר מעניין ההישגיות בישראל. הכנסה נוספת היא זכויות שידור ושיווק שמקבלים מהטוטו ווינר ומנהלת הליגה. פה אתה לא רלוונטי, אתה תקבל כמה שיוחלט לפי ההסכמים, אני לא יודע איך זה הולך אם נתקל שידרו אותך יותר בערוץ כזה או בערוץ אחר, בגדול זה לא כל כך נשלט, אין מה להרחיב יותר מזה, זו הכנסה שהיא חשובה, היא גבוהה, אבל היא לא משהו שאתה יכול לבנות עליו כי זה הסכמים כהגדלת ההכנסות של מכבי. כהסכמים, למה אני כל הזמן מדבר על הגדלת הכנסות? הגדלת הכנסות כדי שאפשר להגדיל גם הוצאות כמובן, לא כדי שאפשר להפוך את מכבי לתאגיד עסקי שמחלק רווחים לבעלי המניות, אלא כגוף שיכול להגדיל את ההוצאות ולהשתפר ולהצליח. אז אני אומר פה זה משהו רכיב של זכויות שידור והסכמי שיווק. שאין לך איפה כל כך לגדול, כאילו כמה שהמינהלת תצליח, אם המינהלת תצליח להביא פי שתיים אז תקבל פי שתיים, בגדול, אני לא מדבר ניואנסים כרגע, אם היא לא תצליח ואם היא תעביר רק עשרה אחוז יותר אז תתקבל בהסכם הבא אז תתקבל רק עשרה אחוז יותר, לא תלוי במכבי. או בעקיפין, אתה יכול להגיד שאם מכבי מאוד מאוד תצליח באירופה, אז אולי זה... יגדיל גם את החשיפה מכבי או כל קבוצה אחרת, גם של הליגה ודרך זה זכויות שידור וכהנה וכהנה. רגע. יפה, נמשיך. הדבר הבא זה תמיכות ומענקים, כמו שנגעתי ממשרד הספורט או משרד האוצר, גורם חיצוני אני מתכוון. שזה רק אם יש פגיעה, אז בוודאי שאנחנו לא מעודדים את זה ואתה לא מה שאתה יכול לצפות או לבנות עליו ובטח לא מה שאתה יכול להגדיל אותו. אלא אם אתה אומר שאנחנו רוצים ליזום מגפה, כן? לא יודע איך עושים דבר כזה, אבל אם יש אוהדים עכשיו באיזה מכון ביולוגי, לא לעשות את זה, בסדר?
Speaker A:למרות שזה... תראה, היו כבר מלחמות שהתחילו בגלל משחקי הכדורגל, כדי לעודד פריצת מלחמה.
Speaker B:הייתה אחת, לדעתי, ככל שאני מכיר, אבל אם אנחנו כבר הולכים לציניות, ושאף אחד לא ייעלב לי, אז בארץ יש הרבה כאלה שהם נסיך של אמא שלהם, אז אם... גם היה על רצח של יורש עצר. אז על זה... כן. זה הייתה ממש מלחמה גדולה. אפילו נקרא המלחמה הגדולה. ההכנסה הבאה... זו הכנסה מאביזרי עידוד, מה שאנחנו מכירים כמרצ'נדייז. פה אני חושב שיש...
Speaker A:מכבי בעצם מוכרת אביזרי עידוד ואביזרי רכב בגדול.
Speaker B:פה נגיד שיכול להיות שמבחינה אבסולוטית אין שינוי מאוד ניכר לעשות, אבל מבחינת אחוזים אני חושב שיש פה הרבה לאן לצמוח. כלומר, זה לא שפתאום תכניס 20 מיליון אירו ממכירת צעיפים, כן? אבל אני עדיין חושב שיש הרבה לאן לצמוח. אני חושב שמכבי לא ממצה היטב את היכולת מלאים שחסרים, אני לא יודע איך, כמו לאחסון, כמו ליבוא, ועדיין, אני חושב שלא ממצים את זה. אפשר להגדיל פה ובצורה משמעותית את ההכנסות מאביזרי עידוד. לא יודע, אני מבחינתי מצפה שאם אני נכנס לכל חנות של אדידס או לא יודע מה, או אפילו אתה נכנס לחנות האינטרנטית, עכשיו לקראת שנת הלימודים, אין שום סיבה שמכבי לא תשווק לילקוטים, עפרונות, קלמרים, כמה עולה לייצר ולייבא את הסיפור הזה מסין? לא יודע, תשתף פעולה עם איזה יבואן, תיתן לו עמלה, כמה זה עולה?
Speaker A:אני חושב שיש, זה אולי לא משווק מספיק, או לא בכמויות מספיקות, לזה אתה מתכוון בעצם. כי בניגוד לעבר אני חושב שהמגוון מוצרים יותר רחב, החנות באצטדיון היא יותר משמעותית, זה נכון שמרגיש ששיווקית אפשר אולי לדחוף את זה הרבה יותר, אבל גם זה כמו...
Speaker B:אני משמגדת לקיץ עכשיו בגד ים, באמת, הכל הכל, כל דבר.
Speaker A:זה גם משהו שיש לו באז הרבה יותר חזק בתקופה של הצלחות, אני כן יכול להגיד שאני בעבר הצעתי שלי יש טלית ירוקה לבית הכנסת. האמת שאפילו כבר שלוש גרסאות שונות של טליתות ירוקות ממקומות רשמיים וטליתות כשרות למהדרין מה שנקרא ואני חושב שמכבי דווקא, תראה במשחקי חוץ היום אתה רואה שקהל של מכבי עושה תפילות ערבית וזה כמעט באופן קבוע אני חושב שלטליתות ירוקות אם ישווקו אותן טוב, יש גם שוב.
Speaker B:תשמע, אני לא נכנס לכל מיני עניינים של מברשת שיניים וכאלה, כי פה זה כבר תו תקן וזה כאילו מכון התקנים וכאלה, ואתה גם לא רוצה להסתבך, תביא אותי, זה אני מבין. בסדר, זה דברים שהם כבר קשורים לטואילטיקה ובריאות וזה, אני לא אומר, אל תלכו עד לשם. אף אחד לא צריך, אתה יודע, להיכנס לכימותרפיה עם... עם כזה של שקית שנייה מכבי, זאת לא הכוונה. בסדר, הלכתי בכוונה קיצונית. אבל דברים שהם ביומיום, לדעתי אפשר לגדול מאוד בסיפור הזה. בואו ניקח לפחות כך דוגמאות מגורמים בחולות, תחתיות לכוסות של הבירה שהכל יהיה מכבי. הכוסות של הבירה שיהיה מכבי.
Speaker A:יש, יש, יש, יש. יש היום מגוון מותרים הרבה יותר רחב, רואים שאתה לא שותה בירה. אבל אני חושב שבאמת אולי העניין הוא השיווק של זה, ואני מניח שבגל הצלחה הבא שבעזרת השם יהיה מתישהו, אז גם הנושא הזה יקבל תאוצה הרבה יותר משמעותית.
Speaker B:אני חושב שצריך לשווק את זה יותר, מבחינתי צריך לשווק את זה הרבה יותר חזק. הלאה, נעבור לפרסום. אז על פרסום דיברנו על הצד הקשור, קבוצת מאיר, אני לא ארחיב לגבי זה, זה פשוט עניין, אם רוצים להגדיל, זה עניין של החלטה של הדירקטוריון של קבוצת מאיר שנשלט על ידי אותם גורמים ששולטים. בקשר ספורט זה פשוט עניין של החלטה שלהם אם הם רוצים להתקרב יותר לתשעה שקלים האלה של המדבקה הירוקה בסדר פשוט עניין של החלטה שלהם אבל זה מעניין זאת אומרת אם מכבי אגב תחליף בעלות צריך להבין שהסינרגיה הזאת לוקח לה זמן להיבנות ובשלב הראשון לא תחליף נאמנות סליחה בשלב הראשון זה רכיב שיפגע, זה, אני חושב שצריך להגיד את זה בצורה מאוד מאוד ברורה, אלא אם, אלא אם, זה באמת יהיה מישהו כמו קרן, איזשהו משהו אמירתי או סיני, שמאוד עיוורים לדברים האלה ופשוט ינסו להכניס את הכסף בצורה מאוד גדולה משם. אבל אם זה משהו קצת יותר מבוקר, משהו קצת יותר, נכון שכולם שמים יותר, כלומר גם גולדהר מעביר יותר דרך החברה שלו, גם לו זה לא באמת, אצלו אפילו אני לא יודע אם זה משתלם. אבל עדיין זה בכסף הרבה יותר קטן מאשר אם זה יהיה גורם כזה או קבוצת מי. והרכיב השני זה פרסום מה שנקרא בשוק החופשי. אברהם אברהם או כל דבר אחר, על השרוול או בשלטים או כל מי שקונה ליהלום ומוסיף לפרסום, מה שנקרא ספונסרים, נותני חסות כאלה ואחרים. אני לא יודע, אני לא מכיר את השוק הזה מספיק טוב, או אני יודע שהוא מאוד מוגבל בישראל. כשאתה יוצא לאירופה זה הרבה יותר חזק, כלומר אם יש לך קמפיין אירופאי מוצלח, ופה למשל תל אביב מאוד נפגעים בקמפיינים האחרונים שהם לא בישראל, אבל אני לא רוצה, זה באמת משהו שאולי ידידי יניב פרנקו יוכל להרחיב עליו ביתר סט אם הוא רוצה. שהוא בא לפה אצלו בטוויטר או לא יודע באיפה, או בטור שהוא כותב בערוץ ספורט, אני לא, אני אומר את זה כרכיב הכנסה, אבל אני לא יודע יותר מדי להרחיב לגבי זה, בסדר? רק נציין את זה. יש אפשרות נוספת שהיא לא בדיוק הכנסה, היא, אני בכוונה משאיר את הרכיבים משמעותיים לסוף, היא גיוס חוב. אז דיברנו על זה, אם אני רוצה לנהל את המועדון, אני תמיד יכול לגייס חוב, אבל זה משהו מאוד רגיע, את החוב הזה אני צריך בסופו של דבר להחזיר. או, אלא אם אני רוצה לעשות מה שעשו פה מועדונים אחרים, שאני לא מחזיר אותו. אני מגיע לחדות פירעון, מתפרק, כל מי שהביא לי את החוב אכל אותה בגדול, יש הסדר נושים, הוא מקבל מה שאפשר ממה שאפשר, ואז אני לא מחזיר את הכסף, ואז גייסתי חוב, הגעתי להישגים, אני לא מחזיר את החוב, וואלה יופי. אז אני מקווה מאוד שמכבי לא תגיע לשם, זה נשאיר למועדונים אחרים. יפה, אני עובר עכשיו לרכיבים, אולי השלושה רכיבים הכי משמעותיים בהם ניתן לגדול, בסדר? ונתחיל מהרכיב שהוא די ברור וזה עניין של מכירת השלט פחות אבל בעיקר גם השלט אבל יותר מזה מכירת שחקנים ופה מכבי דווקא אני חושב גדלה בשנים השתפרה מאוד בשנים האחרונות רק לסבר את האוזן מהשלב ומכירת שחקנים אז היה לנו ב-2021-2022 אפילו היה הפסד, אני לא יודע איך זה הולך בנטו, אולי שאלנו גם או משהו כזה. ב-2022-2023 כבר ענינו לרווח של כ-7 מיליוני שקלים, זה עלה ב-2023-2024 ל-11 מיליוני שקלים, וב-2024-2025 ל-47 מיליוני שקלים. עכשיו השאלה היא, האם זה משהו שמכבי יכולה באופן קבוע להגדיל? ולייצר שחקנים שיימכרו, אני לא רוצה להגיד כמו ננחלה אלי, כן כמו אלי פיינגולד. אז השאלה אם אתה רואה את רטנר, אמיר, שטייפמן, פיינגזיך, כל החבר'ה האלה, באמת מצליחים להימכר, בכל הפחות כמו שנמכרו פיינגולד, או אפילו לתת כמה שנים טובות ולהימכר כמו שהם נמכרו לוי, אבו פאני. ג'אבר, בסכומים יותר גדולים אפילו. אני חושב שכן, אני חושב שמכבי יכולה לגדול שם. יש גם את המודל של מכבי תל אביב, שזה לרכוש שחקנים זרים, להחתים שחקנים זרים במחיר יחסית נמוך, ולמכור אותם גבוה, אבל זה כמובן הימור, אתה לא יודע, אתה צריך להצליח בשביל זה ושהם יהיו טובים. כאילו, זה מצד אחד, מצד שני, אתה לפעמים נופל כי אתה מביא שחקנים טובים כמו מילסון, כמו פטאצ'י, מוכר ואז אתה נתקע עם אנדרדה כזה שאולי עוד חזון למועד אבל לפחות בעונה הזאת הוא לא היה טוב ובאיזשהו שלב נפגעת כאילו אם לצורך העניין הם מושרים את פטאצ'י, סבין היה עכשיו יותר טוב בעמדה הזאת. מצד שני הם כן מכרו אותו ועשו עליו כסף אז אין מה לעשות. אני רוצה להגיד שזה דוגי דוג, מכבי היא לא תהיה קצה הפירמידה בדבר הזה, כאילו זה לא מועדון שיגיד, אני לא מוכר, לא מעניין אותי כמה אתם מציעים, תציעו מיליארד מבחינתי, אני הישגיות זה מה שמעניין אותי, היא אף פעם לא תגיע לשם.
Speaker A:כן, וגם הרכיב הזה, כמו רכיבים אחרים שהזכרת, הוא מאוד קשור בעיניי להצלחה, כי כשהקבוצה לא מצליחה, אז לשחקנים מאוד קשה להתבלט. בטח שחקנים צעירים והרבה יותר קל וגם החשיפה הרבה יותר גדולה כשאתה מצליח ויש לך אירופה ויש לך קמפיינים מוצלחים והכל.
Speaker B:אני לא בטוח שאני מסכים איתך, לא בטוח שאני מסכים איתך. אני רואה את מכבי פתח תקווה באיזה מחירים אחרי את סולומון, את אוקלומטי, עכשיו נביא יהושע, לא חושב, לא חושב. זאת אומרת זה מאוד תלוי בשחקנים, היום יש סקאוטינג גם על הליגה הישראלית. רואים הכל מאירופה, זה נכון שיותר קל להוציא את ענן חלילי שמגיע לשמינית גמר, שמוביל אפילו קבוצה לשמינית גמר באירופה מאשר לא, אבל בכל זאת גם שחקן שמתבלט רק במסגרת הליגה הישראלית, כמה משחקים היו למנור סולומון באירופה לפני שהוא יצא ויצא בכסף גדול? כמה היה לעידן טוקלומטי? אתה רואה אותם בנבחרות, אתה רואה אותם גם בליגה. יש סקאוטים שאני לא חושב שזה אישו, אולי היום יש פה קצת יותר בעייתיות בגלל המלחמה, אבל זה מאוד נקודתי, כי אלא אם תגיד לי, שמע, אנחנו נשארים עכשיו מלחמת נצח, אבל בגדול, אם נחזור לימים שהם, לעולם אנחנו פה לא היינו עדיין בשלום מוחלט, אבל משהו שהוא יותר שגרה שכוללת פחות עצימות לחימתית. וגם הדירוג שלנו באירופה היום של הליגה הישראלית, לדעתי, לא אובייקטיבית, היא לא משקפת את מה שהידרדרנו בעקבות המלחמה. אנחנו בהחלט באזורים של 17-19 כזה, ושם גם, ועושים סקאוטינג בהתאם. אז אם אתה רואה שחקנים פה שיוצאים גם מליגה שנייה לאירופה, אני לגמרי חושב שזה לא כזה תלוי, תלוי הרבה יותר ביכולת של השחקן מאשר בהישגיות של המועדון. אז אתה יכול להגיד שיותר קשה לו להראות ביחס להישגים, אבל עדיין, בטח עונה אחרי עונה כזאת שמכבי הגיע לשמינית גמר ליגת אלופות בנוער, שברור לך שראו אותם נגד ברצלון וראו אותם נגד אתיקו מדרידר בסקאוטים, ועכשיו זה כבר לא משנה אם זה שכנע אותם לקחת את השחקן, זה שם עליו זרקור. עכשיו ברור לך שאם יתלהבו מאיזשהו שחקן מסוים, ישלחו כבר ויעקבו אחריו, יהיו קלטות, אז אני חושב בהחלט ש... שפה יש מקום לגדול או לכל הפחות להישאר על איזשהו סטנדרט שהוא הרבה יותר גבוה ממה שהיה בשנים שקדמו ל-2024-2029. אנחנו לא נהיה קבוע באזור של מעל 40 מיליון שקל לשנה במכירת שחקנים, בהשאלת שחקנים זה ברור ועדיין לגדול גידול משמעותי לאזור קצת אולי מתחת לזה כריצון. ויותר מזה כתקרה, זה מה שאני חושב שמכבי יכולה להגיע אליו. פה, זה בגלל זה אני אומר ששווה גם להשקיע במחלקות הצעירות. כמה משקל יש בזה למטאו נגיד שהיה פה כמה שנים, אני חושב, למה שאלח עשה, יכול להיות שגם, אני בכלל, אני מרגיש די בטוח להגיד שלדעתי כן, בסדר? עכשיו בואו נעבור לדבר הגורם השני שהוא היה גורם עם השונות הכי גדולה וגם היכולת להגיע להכנסות הכי גבוהות זה הכנסות מאירופה. אם נלך על הכנסות ממחירים בכרטיסים, אז נכון שבשנים האלה זה היה קצת יותר נמוך, כי שוב היה לנו את הפגיעה, מלחמות, עניינים, אבל שם זה היה סביב בין 40 ל-50 מיליון, אז נגיד שבעונה סדירה אתה יכול להגיע ל-60, אזי מליגת אלופות ההכנסה שהייתה לנו היא מעל 62 מיליון, או אפילו אם תלך על עונה כמו 24-25 שהגענו לשמינית גמר באירופה, אז מאירופה בוא נראה, סליחה, 23-24 אז היה לנו 28 מיליון. לעומת שנה של 24-25 היינו רק על קצת פחות מ-4 מיליון. אז נכון שבשנים האחרונות זה מאוד קשה, כי כמו שאמרתי, אתה גם לא מוכר כרטיסים למשחקים, למשחקי הבית, גם הרבה יותר קשה לך להצליח כי אתה לא מארח בבית, וגם ההוצאות שלך על משחקי הבית הן מאוד גבוהות, כי אתה טיסה, מלון, זאת אומרת גם יש פגיעה בהכנסות וגם יש גידול בהוצאות. אבל כשאתה מסתכל בלון כאן, אז ההכנסות מאירופה בשלושה מישורים: אחד, ההישגים והתוצאות. כל הישג באירופה, כל מעבר שלב, כל הפעלה למפעל, נותן לך הכנסה גבוהה. ככל שזה מתקדם, זו הכנסה יותר גבוהה. ב. זה הכרטיסים שאתה מוכר משני המשחקים שאתה מארח. שוב, כשיחזרו המשחקים לישראל. אז אתה מדבר פה על, בגדול, 30,000 כרטיסים. 28-29 אלף כרטיסים במחירים שהם יותר גבוהים מהסטנדרטי של משחק ליגה, כי כשאתה משלם על כרטיס בודד וגם מנוי יודע את זה, אתה משלם יותר מהחלק היחסי במנוי. והכנסות מפרסום, מן הסתם שאם רואים אותי באירופה, גם על הפרסום הקבוע, כמו, אני נותן את הדוגמה של אברהם אברהם, שהוא כתוב על החולצה. יכול לשלם, מניח שהאזור הזה שיהיה שווה יותר, ובטח למי שמזדמן, אם מישהו משלם על סלוט של שלט סכום מסוים, אז אם הסלוט הזה הופיע יותר פעמים, כי אתה ביותר משחקים, אז אתה תקבל יותר כסף, מעבר לזה שבאירופה אתה יכול לקבל עוד יותר, אני מניח, פר משחק. בסופו של דבר, המקום שאפשר הכי לגדול בו, זה אותן הכנסות מאירופה. מכבי, היום, מבחינתי כמועדון, ואולי יגידו שאני חי באשליה, אני לא אומר ש... כי שם, מאיפה היא צריכה להיות? מכבי צריכה להיות מועדון שקבוע לא בשלב ליגה, בשלב פליי אין, כלומר מעפילה אחרי שלב ליגה. כן, מכבי שווה את זה בקונפרנס כמועדון, אני רואה איזה מועדונים העפילו לפליי אין ואפילו לשמינית. אז אולי השמינית פחות, אבל לפליי אין בטח. מועדונים יותר קטנים ממכבי חד משמעית, חד משמעית, בליגה האזורית. מכבי צריכה להיות שם. באופן קבוע, לא עשר מעשר אז שמונה מעשר, בסדר? שזה חייב להיות, לא יכול להיות שאנחנו לא מעפילים אפילו לאירופה, עכשיו יש את העניין בסדר, שלא ירחנו בישראל זה פגע בנו, כי באמת בגלל זה, להערכתי בגלל זה שנתיים לא הפלנו, זה הנחה שהיא סבירה לנוכח זה שגם ניצחנו את משחקי החוץ בשלבים שבהם הודחנו והפסדנו רק את משחקי הביי. אבל זה באמת מה שחייבים להיות בו קבוע. אני חושב שפה המועדון גם צריך לשים, דיברנו על מרצ'נדייז ומכירת שחקנים שזה גם, אבל זה הדגש הכי גדול, הצלחה באירופה, לשם לכוון, זה יגיע כמובן דרך הישגיות בליגה, אירופה, אירופה, אירופה. דרך זה להגדיל את ההכנסות, לכיוון שההכנסות הקבועות של מכבי לא תהיינה 150 מיליון שקלים, כן? אלא... הם תהיה כמו שנגיד זה היה ב-2022-2023 פחות או כבר 120 מיליון שקלים כמו שהיה ב-2024-2025 אבל שוב זה חסר כי זה מלחמות וזה אז 130-140 מיליון שקלים אלא לכיוון 200 אם אתה מצליח קבוע באירופה אתה יכול להיות סטנדרט של הכנסות של 200 מיליון שקלים למה לא? אני לא מדבר מעבר לזה מדברים אחרים אתה גם תמכור ביותר לשחקנים זה מתגלגל לכל המקומות אתה גם תוכל לעלות יותר למנויים בליגה כי יהיה ביקוש יותר גדול זה המוקד לשם מכבי צריכה לכוון להיות מועדון אירופאי דרג שלוש נקרא לזה, בסדר? שמדי פעם, נכון שלא כל עשר שנים הפלת לפליין, אבל כן פעם ב גם אולי הבאת רבע, פעם ב גם עשית ליגת אלופות, אז זה באמת, אני חושב, אני רואה את מכבי כמועדון שמגיע לשם ואני חושב, וזאת נמרק שכבר חורגת מהעניין הכלכלי, אבל וההיבט הזה שלשם גם מנהלים שצריכים לכוון ואם הם מורים לעצמם, אנחנו לא מסוגלים להביא את עצמנו לשם? אז אל תהיו, אל תהיו בתפקיד שלכם, תגידו אנחנו לא מסוגלים. כי שם מכבי צריכה להיות. ושם, דרך שם היא תגדיל את ההכנסות ודרך שם היא תוכל גם להגדיל את ההוצאות ולהשתפר וזה מזין את עצמו, כן? כדור שלג חיובי. ואתה רוצה להוסיף לפני שאני ממשיך לרכיב הבא?
Speaker A:לא, זה רק קטעים שמתסכלים, אתה יודע, כאילו אנחנו קצת בצל של הספר הזה המומחים לכדורגל על שנים שבהם באמת מכבי הייתה צעד אחד לפני הליגה והיום יש תחושה שהיא שני צעדים מאחורי המועדונים שמנוהלים הרבה יותר טוב ומקצועיים מאיתנו.
Speaker B:והדבר האחרון הוא הזרמת כספים באמצעות של הון על ידי בעלי השליטה, בסדר, או מחזיקי אמצעי השליטה. אז אם זה אדם פרטי, אז אני מחריג רגע את עניין הפייר פליי, כי אנחנו לא מתקרבים לשם ולא נתקרב לשם, אז הוא יכול להחליט כמה הוא רוצה. ויש דרך כמובן להגדיל את זה גם אם הוא לא רוצה לשים יותר מעצמו, או שהוא מוותר על חלק מהש... לא, הוא יכול לוותר על חלק מאמצעי השליטה. או בשותפות עם בעלי הון, שלרוב לא ישמחו להיות, להחזיק רק בחלק, אלא אם הם יחסית קטנים, כלומר בזמנו באו והצטרפו לסמי סגול, לסמי סגול, מושיק תאומים ורפי הגיב, ותזכיר לי עוד מי היה איתם, לא זוכר, לא משנה, שנקראו קבוצת סגול. כי האחרים לא יכלו בעצמם, אחרי זה שזה נשאר רק תאומים היה לו קשה, אז אם יש כמה יותר קטנים אתה יכול לצרף, כלומר אם היום תבוא תגיד, שחר יגיד אני מוכן לתת למישהו שהוא יותר קטן מני 10% יכול להיות שהוא יצליח, אבל אם הוא רוצה מישהו בסטנדרט שלו, אף אחד לא יבוא בשביל להיות איתו שותף, אנשים רוצים את המועדון לנהל אותו. ואפשרות שנייה זה כמובן ללכת אל האוהדים. כבעל זכויות, שהם ייקחו כמה שתיתן להם. אם אתה אומר, נגיד, אני מביא מהבית כל עונה, למרות שראינו שעכשיו הוא הביא 3 מיליון וחצי בנטו, לכאורה, כדי לכסות, שוב, אני לא מדבר על עניין תזרימי, אנחנו אמרנו שאנחנו מתעלמים מהתזרימי, אבל אם נגיד אתה אומר, אני מכניס מהכיס שלי 10 מיליון שקלים בעונה, אני מוכן לתת לכם, לאוהדים, 10%, אבל אתם תצטרכו להכניס מיליון שקלים, אני אכניס 900, 900, ואתם תכניסו מיליון. השאלה אם יש מספיק אוהדים, נגיד 10,000 אוהדים שישלמו, סליחה, 1,000 אוהדים שישלמו 1,000 שקל, נגיד לשנה, ואתה תגיד, הנה אנחנו האוהדים מסוגלים להחזיק 10% מאמצעי השליטה ולהכניס מיליון שקלים, אני חושב שכן, אני חושב שהרבה יותר. בסדר? או אם תגיד לאוהדים, לא יודע, יותר מזה אפילו, רבע מועדון ותכניסו... ולהגדיל את הסכומים, לא חשוב, זה לא העניין, כן? ופה יש הרבה מקום גם אני חושב לגדול. זאת אומרת, אני לא חושב שזה יקרה, אבל זה משהו שכל בעל שליטה מכבי נאמן יכול לעשות. להגיד לעובדים, אתם תחזיקו בחלק מהון המניות של התאגיד המנהל, אבל בהתאם, אתם את החלק היחסי שלכם תצטרכו להכניס, ואם אתם לא תעשו את זה, אז... וזה חוזר אליי, אתם לא קונים את זה בפעם אחת, אתם צריכים לשמר. וגם אני צריך לשמר מהצד שלי. כן, נאמן, אם אני לא שמתי, אני גם יכול או לאבד את הזכות, או מה שיגיד תקנון, או שאתם לא צריכו לשים או לא יודע מה. אז אני מסכם ברשותך. לא אחזור על הכל, אני רק אגיד שאם נשים בצד, את עניין הגידול שנגיד את האוהדים כבעלי זכויות או את עניין גזרי העידוד ששוב זה אפשר לגדול באחוזים אולי הרבה אבל לא בסכומים משמעותיים אבסולוטיים ואת ההכנסות הזוחלות מהישגיות וממכירת כרטיסים והם בסופו של דבר שני המוקדים שמכבי הכי יכולה לגדול בהם מבחינה כלכלית הם מכירת שחקנים והכנסות מאירופה. והכנסות מאירופה תגיע אך ורק דרך הישגיות בליגה בראש ובראשונה, ועקביות, כי גם זה בנייה של בניית דירוג, שאם אתה מאבד אחרי זה הרבה יותר קשה לך לשחזר הישגיות. ושם אני מצפה ממכבי להראות בשני הפרמטרים האלה שימור או אחר שיפור במכירת שחקנים, ושיפור מאוד מאוד ניכר בעניין האירופה. יש לך עוד שאלות? אני לא רציתי לכל פי להעמיק פה על דוחות הכספים, אבל לא רציתי לנתונים.
Speaker A:שאלות לא, גם אולי מעניין לדון פעם באפשרויות של הנפקה בבורסה או משהו כזה, שזה לדעתי...
Speaker B:למה אתה צריך להנפיק לבורסה? שתלך לאוהדים. באמת אני אומר, בבורסה סיפור אחר, אתה גם לא מקבל שוטף מ... ממחזיקי המניות, הם מתחלפים כל הזמן. וגם מכבי צריכה, ההנפקה בבורסה היא בגדול, אם אתה מנפיק הון אני מדבר, היא לא הנפקת חוב, היא הכנסה די חד פעמית לעסק, זה עסק שצריך איזשהו בוסט כלכלי מאוד מאוד חזק, שממנו הוא עף קדימה, זאת אומרת אם עכשיו הוא הולך, רוצה לבנות, בוא ניקח את טבע, בסדר? היא רוצה לבנות עכשיו איזה מרכז מחקר ופיתוח בעלות של חצי מיליארד שקלים, אז היא יכולה ללכת לבורסה, להנפיק מניות, או אפילו מניות בכל אף שדיבידנד, לא משנה עכשיו. וזה יעזור לה בזה. זה לא שאם מכבי עכשיו תקבל איזשהו, נגיד מכבי תלך לבוססאפ ותקבל חד פעמית 100 מיליון שקלים. אני לא רואה איך זה מעיף את המועדון עכשיו קדימה לאורך המון המון שנים, זה משנה תרבות ניהולית, זה לא משהו כזה, זה לא יגרום לאיזשהו משהו שיגלגל הכנסות עכשיו שנים קדימה, ולכן אני לא רואה בזה ערך, אני אומר שאם אתה כבר הולך לציבור לגייס הון, לך לאוהדי.
Speaker A:כן, טוב. הקטע הזה של הישגיות, שימור שחקנים והגדלת הרווח ממכירת שחקנים זה באמת דורש איזשהו איזון מאוד מאוד עדין כי אנחנו רואים שמכבי אחרי עונות או שושלות אז ההתפרקות הייתה כזו שלא לימדה על חשיבה ארוכת טווח נקרא לזה ככה או איזון נכון אפשר לקחת כדוגמה את האופן שבו גולדהר במשך עונה אחרי עונה אחרי עונה הגדיל שכר לזהבי והשאיר אותו במועדון וכתוצאה מכך הגדיל את ההישגיות, בסוף גם מכר אותו במחיר רבוע אבל לא רואה את מכבי מצטיינת בעניין הזה, לפעמים יש חושה של למכור כמה שיותר מהר בלי לחשוב על מה הערך הספורטיבי או ההישגי של לשמור את השחקן במועדון, להרוויח אותו לעוד עונה, להרוויח עוד כסף מאירופה כמו שציינת, ואז אולי גם למכור אותו ביותר. אני לא אומר שלא היו מקרים כאלה בכלל, כן, עיין ערך נטע לביא בעונה הראשונה של בכר או השנייה.
Speaker B:בעונה הראשונה שהוא רצה לעזוב בינואר, אמרו לו לא, תביא קודם אליפות.
Speaker A:כן. אז זהו, בוא נגיד ככה, גם בעניין הזה יש למכבי הרבה לאן להתקדם ומה לעשות שיעורי בית וגם...
Speaker B:תראה, תראה, המודל הכי טוב באמת, קודם כל שחקן שאתה מגדל, אבל אם אתה מצליח לעשות עם פירו כזה, שהבאת אותו, עשית אותו שני קמפיינים אדירים, גם אליפות וגם קמפיינים מעולים באירופה, עם הרבה כסף ופרסום וזה, ומכרת אותו ביותר. זה באמת, הטוב שאתה יכול להוציא משחקן זר.
Speaker A:רק תשתדל לא לעשות את זה בדיוק כשנפתחת הליגה, סגר חלון העברות.
Speaker B:כן, סגר חלון. יופי, טוב, אני מקווה שזה הצלחתי קצת לעניין. בהחלט. או לפחות להשאיר את הידע של המאזינים.
Speaker A:אם מישהו ממכבי רוצה לשוחח איתנו על הנושא הזה או על נושאים אחרים, כמובן שאנחנו מאוד מאוד נשמח.
Speaker B:אם רוצים לתת לנו את הדוחות הכספיים, אני מוכן לנתח אותם מעבר לזה ולהגיד פה גם על הוצאות ותזרים ושינויים בהון וכל מה שתרצו.
Speaker A:תכף ישאלו אותך מה לקחת.
Speaker B:מדיניות חשבונאית, אבל באמת אם למאזינים יש פה שאלות, רוצים להעמיד אותי על טעותי למרות שהרבה פעמים בדברים האלה אתה רואה שאנשים, אני שוב אני לא רוצה להישמע מתנשא אבל פעם פרסמתי איזה משהו על מע"מ ואז מישהו בא ואמר לי דברים לא קשורים על מס שכר וזה וזה מחסר אותי, זה בכלל לא אותו שיעור, זה בכלל לא קשור, זה סיווג למע"מ וסיווג למס הכנסה. באמת, אני לא יודע אם אתה זוכר, היה איזה דיון איתו בטוויטר, גם איך תדחוף את ההסבר הזה בכל כך מעט תווים. באמת, זה כל כך ייאש אותי, כי אתה אומר, מה אתה מתווכח איתי, אתה לא מבין בזה בכלל. אז באמת, מי שרוצה לשאול ולהיכנס ולדון, בין אם להתארח פה ולדון על זה, בין אם בתגובות בשלל המקומות שבהם אנחנו מפרסמים, ינוחים בפייסבוק, ירוק 1913 בטוויטר, בטיק טוק, באינסטגרם, ביוטיוב, בשלל כל סוגי הסטטים, ספוטיפיי וכדומה, אז אתם בהחלט מוזמנים ואפשר גם בפרטי, כמובן. עמית, עד מאוד תודה ששימשת אייזר כנגדי, תודה רבה למי שערוך אותנו ותודה רבה לכם שהאזנתם ונתראה בפרק הבא של הפגרה. בשורות טובות לכולם. ביי ביי, נאור קולין. אוהו...
נובחים בירוק פרק 718: עמית פרלה ומתן גילור עם ניתוח אפיקי ההכנסה של מכבי והיכן היא יכול לצמוח. האזנה מהנה וירוק עולה!
לינק לרכישת עותק של הספר "מומחים לכדורגל", מאת משה טלסניק, ותמיכה בקמפיין: headstart.co.il/project/90293
Find out more at https://yarok.pinecast.co
Send us your feedback online: https://pinecast.com/feedback/yarok/f2c1086a-5e32-4df5-acdb-ff667b27f53b
